به گزارش شهرآرانیوز، فرشاد مقیمی موضوع نوسازی و بازسازی صنایع و اسقاط ناوگان فرسوده را از پروژههای کلیدی حوزه صنعت معرفی کرد و با ارائه آماری اظهار کرد: ما بیش از ۴۱ میلیون ناوگان حملو نقلی در کشور داریم که بالغ بر ۲۲ میلیون از این خودروها در شرایط فرسودگی هستند.
وی تاکید کرد: فرسودگی ناوگان نهتنها هزینه اقتصادی و ایمنی ایجاد میکند، بلکه آثار زیستمحیطی قابلتوجهی هم بر جای گذاشته است.
مقیمی توضیح داد: فرآیند اسقاط و نوسازی نیازمند هماهنگی حداقل دهها دستگاه و ذینفع است و برای تحقق آن مجموعهای از سازوکارهای مالی و اجرایی طراحی شده است.
وی به اجرا و نتایج اولیه اشاره کرد و افزود: در سال ۱۴۰۳ حدود ۳۵۰ هزار دستگاه خودرو اسقاط شدند و از منظر اقتصادی و محیطزیستی اقدامات اسقاط و جایگزینی منجر به صرفهجویی و کاهش آلایندگی شده است؛ بهطوری که مجموع صرفهجویی ارزی سال ۱۴۰۳ حدود ۱.۳ میلیارد دلار برآورد میشود.
مقیمی همچنین از آغاز فرآیند اسقاط موتورسیکلتهای فرسوده از خرداد امسال خبر داد و گفت: تاکنون بیش از ۱۲ هزار مالک موتورسیکلت ثبتنام شدهاست.
وی خاطرنشان کرد: در تهران ۳ میلیون موتورسیکلت وجود دارد که ۲.۴ میلیون دستگاه آن فرسوده است و آلایندگی آنها بیش از ۴ برابر خودروها است.
رئیس هیئت عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) افزود: ۸۰ درصد این موتورسیکلتها کاربراتوری هستند که با اسقاط آنها گام بزرگی در کاهش آلودگی هوا برداشته خواهد شد.
وی درباره بستههای حمایتی نیز توضیح داد: برای متقاضیان اسقاط مشوقهای کالا و نقدی پیشبینی شده است تا جایگزینی با موتورسیکلتهای کممصرف یا برقی برای اقشار مختلف قابل تحقق باشد.
مقیمی همچنین گفت: ۱۵۰ شناور در کشور وجود دارد که باید اسقاط شوند، اما فرایند اسقاط آنها هنوز فراهم و تعریف نشده است.
وی افزود: بیش از ۶۰۰ واگن در سال قابلیت اسقاط دارند، اما شرایطی برای اسقاط آنها نیز فراهم نشده است.
معاون وزیر صمت بر ضرورت پیوستگی برنامه اسقاط و نوسازی با سیاستهای کلان صنعتی و زیستمحیطی تاکید کرد و گفت: اسقاط تنها هدف نیست؛ هدف نهایی جایگزینی کارآمد، کاهش مصرف انرژی، کاهش آلودگی و ایجاد فرصتهای اشتغال در زنجیره بازیافت و تولید قطعات جدید است.
منبع: مهر